Pædagogiske metoder, værktøjer og samarbejdspartnere

Her kan du læse mere om vores pædagogiske metoder, værktøjer og samarbejdspartnere

På Gadkjærgaard skal vores pædagogiske tilgang  understøtte:

  • At alle børn og deres familier føler sig set, hørt og forstået.
  • At alle børn oplever omsorg og tryghed i overgangen og samarbejdet mellem institution og hjem.
  • Fællesskabet, hvor trivsel, læring, udvikling og dannelse hos det enkelte barn og børnegruppen styrkes.
  • At Gadkjærgaard opfylder dagtilbudsloven og følger Vejle kommunes retningslinjer.

 

At blive set, hørt og forstået

  • ICDP

    ICDP står for International Child Development Program og det er et teori- og evidens baseret program der har til hensigt at øge kvaliteten af samspillet mellem børn og voksne. På Gadkjærgaard ved vi, at de relationer børnene er en del af, de fællesskaber de indgår i og den samhørighed børnene oplever i løbet af deres tid i vuggestuen og børnehaven, og de overgange de vil opleve gennem livet, har stor betydning for børnenes trivsel, udvikling, læring og dannelse. Derfor arbejder det pædagogiske personale ud fra ICDP og de 8 samspilstemaer.
    Anne Linder og Stina Breinhild Mortensen har skrevet om ICDP, og vi læner os op af deres bog ”Glædens pædagogik”, når vi opbygger læringsmiljøer der er præget af varme, omsorg og indlevelse. Med den omsorg vi giver børnene følger også kvaliteten af den relation mellem barnet/børnene og det pædagogiske personale.

    I ICDP er de 8 samspilstemaer væsentlige, når vi ser på vores egen relationskompetence og pædagogiske nærvær, der skal være tilstede i alle kroge af Gadkjærgaard.
    Det er vigtigt for det pædagogiske personale, at vi fremhæver de stjernestunder, som opstår i løbet af hele dagen, både i aktiviteter og den daglige rutine. Stjernestunderne er små, der emmer af den gode historie fra praksis, hvor energi og glæde er tilstede. Det er disse stunder der rummer så meget af det, der er mellem os mennesker, og som er optimal grobund for trivsel, udvikling, læring og dannelse hos Gadkjærgaards’ børn.


    De 8 samspilstemaer:


    Den følelsesmæssige dialog

    1. Vis glæde for barnet

    2. Se barnets initiativ – justér dig

    3. Inviter til samtale – lyt og svar

    4. Giv barnet anerkendelse
    Den meningsskabende dialog

    5. Fang barnets opmærksomhed

    6. Fasthold barnets opmærksomhed – vis følelser og entusiasme

    7. Forbind barnets oplevelse – uddyb og forklar
    Den guidende/vejledende dialog

    8. Fortæl barnet hvad det må og skal. Trin for trin

    Læs mere om ICDP og de 8 samspilstemaer her

  • FLOW

    Begrebet FLOW kommer fra den ungarske psykologiprofessor Mihaly Csikszentmihalyi. Det betegner en længerevarende optimaloplevelse, hvor aktiviteten bærer lønnen i sig selv, hvor mål og midler er i balance med hinanden, og vi kan benytte vores læringspotentiale fuldt ud. I alle dagligdagens rutiner og aktiviteter har det pædagogiske personale blandt andet fokus på børnenes udvikling og læring. Vi bestræber os på at, det enkelte barn og børnegruppen oplever en balance mellem egne kompetencer og de udfordringer de møder. Det kan være i rollelege, valgkort, på legepladsen m.m. at børnene oplever denne harmonitilstand, som kan være en måde, hvorpå børnene udvikler livslyst, livskvalitet og lyst til at lære.

  • Aktionslæring

    På Gadkjærgaard bruger vi aktionslærings modellen, når der er noget i den pædagogiske praksis, vi gerne vil forandre. Der tages kun udgangspunkt i det pædagogiske personales praksis og de fire faser skal bidrage til en positiv forandring, til gavn for børn og personale.


    Fase 1. Forberedelse

    Aktionslærings forløbet bygger på det pædagogiske personales viden og erfaringer, når vi sammen formulerer et fokus eller mål. Det kan være -hvordan får børnene spist eftermiddagsmad, hvordan børnene får de bedste betingelser i garderoben mm.


    Fase 2. Gennemførelse

    Det pædagogiske personale bliver enige om hvilke aktioner, der skal sættes i gang og hvordan der indsamles dokumentation. Derefter vil personalet kigge på de tegn der indikerer, at vi er på vej i den rigtige retning.


    Fase 3. Evaluering

    Gennem møder, observationer, dialog og refleksioner får vi evalueret. Vi er sammen nysgerrige på, hvad der gik godt og hvad fungerede ikke.


    Fase 4. Justering- og ny afprøvning

    Der vil ofte være flere runder, hvor der justeres og afprøves forskellige tiltag, for at vi opnår målet og kan opkvalificere børnenes hverdag.

     

  • Reflektioner, sparring og evaluering

    Forberedelse

    Hver uge har alle pædagoger en times forberedelse. Tiden bruges på at forberede forældre samtaler og forældremøder, holde møder med TCBU, udfylde dialog profiler i Hjernen & hjertet mm.

    Gruppemøder

     1-2 gange om måneden holder personalet i hver enkelt gruppe et møde, hvor de planlægger gruppens kommende aktiviteter, ture ud af huset, tiltag der skal fremme gruppens trivsel, udvikling, læring og dannelse.

    Pædagogmøde

    På Gadkjærgaard holder vi pædagogmøder ca hver anden uge, hvor vi snakker med hinanden om børnenes trivsel, sparrer med hinanden om hverdagens struktur og aktiviteter mm.

    Pædagogmedhjælpermøde

    Ca hver anden uge mødes pædagogmedhjælperne fra både vuggestue og børnehave og til mødet informeres der fra ledelsen vigtig information fra pædagogmøderne. Der er et tema på dagsordenen eksempelvis sprogarbejde, ICDP, ergonomi eller oplæg omkring pædagogiske aktiviteter på plenum eller i gruppe arbejde.

    Personalemøde

    På vores personalemøder reflekterer vi sammen over vores pædagogiske praksis, sætter nye overordnede mål og visioner for Gadkjærgaard. Vi evaluerer på vores fælles pædagogiske værdigrundlag, forskellige tiltag der har været i gang og arbejder med pædagogiske temaer mm.

    Pædagogisk dag

    En gang om året har vi en pædagogisk dag, hvor vi arbejder koncentreret med et emne, det kan f.eks. være, at vi får Første hjælps kursus eller arbejder med Den nye styrkede læreplan.

    Foredrag og kurser

    Hen over hele året deltager personalet i forskellige temadage, hvor Vejle kommune sætter dagsordenen for dagtilbuds området. Personalet har på kursusdage også mulighed for at dygtiggøre sig inden for selvvalgte pædagogiske vidensområder. Som samlet personalegruppe deltager vi også i foredrag, så vi styrker og udbygger vores pædagogfaglige viden.

  • Hjernen og hjertet

    ”Hjernen og hjertet” er et digitalt værktøj, det pædagogiske personale bruger, når der afholdes samtaler med forældrene. Det er udviklet af Rambøll, og de beskriver at navnet ”hjernen og hjertet” spiller på dobbeltheden i at anvende ”hjernen” til analyse af viden og på et oplyst grundlag handle med ”hjertet” ved at iværksætte tiltag, som skaber værdi i praksis.
    Hjernen og hjertet udfyldes af det pædagogiske personale og forældrene. Svarene bliver til et dialoghjul, hvor der gives et godt indblik i det enkelte barns kompetencer og ressourcer og bruges som grundlag i den uddybende samtale. Dialoghjulet følger barnet fra vuggestue til børnehave og videre i overgangen til skolen.

  • Sprogvurdering og Sprogtrappe

    Som en del af det skriftlige arbejde som følger det enkelte barn i Hjernen & hjertet gennemføres sprogvurderingen - en individuel test i børnehaven. Det gør vi for at afdække barnets talesproglige og før-skriftlige færdigheder. I vuggestuen arbejdes der med at styrke børnenes sprog, ved brug af materialet fra Sprogtrappen. Formålet med Sprogvurderingen og Sprogtrappen, er at give det pædagogiske personale tydelige indikationer på, om der skal sættes særlige indsatser ind, tages kontakt til tale-høre eller sprog konsulent.

    Læs mere om Sprogtrappen her

    og om

    Sprogvurderingen her

     

  • Dialogisk læsning

    Metoden dialogisk læsning er udviklet af G.J. Whitehurst. Det er udviklende for alle børn, at vi bruger dialogisk læsning, men har særlig effekt hos børn, der ikke møder børnelitteraturen derhjemme. På Gadkjærgaard bruges dialogisk læsning f.eks. når vi i børnehaven har valgkort eller i mindre børnegrupper i vuggestuen.

    Grundelementerne i dialogisk læsning:

    • At læse billedbøger i grupper af maksimalt fem børn.
    • At alle bøger læses tre gange.
    • At oplæseren og børnene taler sammen om det læste.


    Ønsker du som forældre at arbejde med dialogisk læsning derhjemme, kan du få udleveret en lille vejledning til, hvordan I bruger dialogisk læsning eller I kan låne en ”sprogkuffert” med hjem, der hjælper jer godt i gang.

  • Sprogpædagoger

    På Gadkjærgaard har vi tre sprogpædagoger/sprogansvarlige. Sprogpædagogerne er defineret ved at være særlige ressourcepersoner med opgaver relateret til sprog og børn med sproglige og kommunikative udfordringer. De sprogansvarlige pædagoger skal styrke Gadkjærgaards indsats i forhold til at sikre stærke sproglige lege- og læringsmiljøer, indgå i et samarbejde med TCBU omkring ekstra fokuseret eller særlig indsats samt understøtte og målrette indsatsen både i hjemmet og i institutionen.

  • AKT funktionen

    På Gadkjærgaard har vi to Adfærd, Kontakt og Trivselspædagoger. AKT-funktionen er defineret ved at være en særlig ressourceperson, der arbejder ind i børnefællesskaberne i hele institutionen og som kan bruges til sparring ind i praksis, for at vi sikrer stærke fællesskaber, hvor alle børn trives og udvikles.

    AKT-funktionen er tovholder på de indsatser, der igangsættes i institutionen samt bindeleddet til den pædagogiske rådgiver fra TCBU. AKTpædagogen sørger for, sammen med ledelsen, at sikre at der skabes optimale rammer for børnene og løser opgaverne i et samarbejde med familien, ledelsen og kollegaerne på Gadkjærgaard og med samarbejdspartnere uden for institutionen, f.eks. TCBU, Sundhedsplejen og Familie- og Handicapafdelingen. AKT- funktionen bidrager til at skabe helhed og sammenhæng i indsatsen. AKT-funktionen skal – i et tæt samarbejde med ledelsen – kvalificere Gadkjærgaards vurdering af, hvornår en problemstilling kalder på eksternt samarbejde, f.eks. i form af indkaldelse til konsultation, en underretning til familie- og handicapafdelingen eller i forhold til en helhedsorienteret indsats.

  • TCBU

    Vi samarbejder med Tværfagligt Center for Børn og Unge for at give Gadkjærgaards børn de bedste betingelser for at trives, udvikle sig og tilegne sig mestringsstrategier og færdigheder. Hos TCBU har vi mulighed for at trække på en lang række af fagligheder.

    •  Pædagogisk rådgiver.
    •  Tale-hørekonsulent.
    •  Fys/ergoterapeut.
    •  Socialfaglig rådgiver.
    •  Psykologisk rådgiver.


    Dette samarbejde giver Gadkjærgaard mulighed for at, personale fra TCBU kommer her og laver forløb med en gruppe børn, laver en til en træning, eller udfører test med børnene. Rådgivere, terapeuter eller konsulenter kan deltage i samtaler med forældre og sparre med personalet.

  • Børn i udsatte positioner

    På Gadkjærgaard er det vigtigt, at børn i udsatte positioner og deres familier føler sig set, hørt og forstået. Med fokus på inkluderende fællesskaber arbejder personalet med at etablere pædagogiske læringsmiljøer, hvor børn i udsatte positioner møder passende udfordringer og oplever egne kompetencer, når de deltager i både børne- og vokseninitierede lege og aktiviteter.

    Alle børn har krav på at blive stimuleret, udfordret og vejledt og når vi har en bred læringsforståelse i forhold til de 6 læreplanstemaer, tager vi som udgangspunkt ikke barnet ud af fællesskabet for at lave særlige tilrettelagte aktiviteter, da vi gerne vil derhen, hvor barnet oplever at mestre eget liv i de rammer, der er i institutionen.


    Et barn i udsat position


    På Gadkjærgaard kan barnet i en kortere eller længere periode være i en udsat position, hvor personalet har en øget fokus på netop dette barns trivsel, udvikling og læring. Det kan for eksempel være ved skilsmisse, sygdom, handicap, dødsfald, vold, misbrug mm. Men det kan også være der, hvor man observerer en ændring i barnets trivsel og adfærd, et uhensigtsmæssigt handlemønster i forskellige hverdagssituationer, hvor der er brug for særlig støtte mm.


    Handleplaner


    Vi arbejder målrettet med barnets specifikke udfordringer, så barnet har de bedste forudsætninger for at trives i institutionen og derhjemme. At barnet udvikler sig, lærer nyt og opnår en almen dannelse både kognitivt, motorisk, socialt og emotionelt. Det er vigtigt, at alle børn får lige muligheder for at deltage i de forskellige fællesskaber på Gadkjærgaard, derfor udarbejdes handleplaner, hvor personalet har fokus på at etablere læringsmiljøer, der gør det muligt for alle børn at være deltagende i hverdagen. Der skal også være plads og rum til at opdele børn i mindre grupper, hvilket bliver særlig synligt, når vi arbejder med valgkort, åbner væksthuset, når vi er på legepladsen mm.
    Personalet rammesætter hverdagen, støtter og guider barnet, for at opnå optimale deltagelsesmuligheder for det enkelte barn. Samtidig skal der være balance mellem det enkelte barns deltagelses muligheder og de krav der bliver stillet til hele børnegruppen. Der kan opstå udfordringer, når der skal være balance mellem det enkelte barns og børnegruppens trivsel. Når disse situationer opstår, har vi på Gadkjærgaard to medarbejdere, der varetager AKT funktionen og har det overordnede samarbejde med TCBU og forældre.


    Forældresamarbejdet

    Vi har fokus på en åben og ærlig dialog, både i den daglige snak med forældrene og til samtaler med forældre og andre samarbejdspartnere. Som ledelse og personale tager vi altid udgangspunkt i barnets og børnegruppens trivsel, udvikling, læring og dannelse, når vi inviterer til samtaler, konsultativ bistand, tidlig hjælp mm.
    Det er vigtigt, at I som forældre giver informationer videre til personalet, hvis I tænker, der kan være noget som kan påvirke barnet i løbet af dagen eller på længere sigt have en indvirkning på barnets hverdag, trivsel eller udvikling. Det kan være både stort og småt, eksempelvis dårlig nattesøvn, at barnet har mistet en bedsteforældre mm. 

    På TCBU's hjemmeside kan du læse mere om tilbud til sparring og vejledning i hjemmet

s
s
s
s
e