Overordnede pædagogiske værdier

Værdier der giver mening for os

Værdier

Det giver mening for os, at vi i personalegruppen arbejder ud fra et fælles pædagogisk værdigrundlag, da det har stor betydning, for den måde vi er sammen på, på Gadkjærgaard. Vi oplever, at når værdierne bliver synlige i det pædagogiske arbejde, skaber det grobund for udvikling, læring, dannelse og trivsel hos både det enkelte barn og for de forskellige børnefællesskaber børnene bevæger sig i. Vi ønsker et sundt og nærende miljø for alle, der har deres færden på Gadkjærgaard. 
 

Værdierne som giver mening for os på Gadkjærgaard:

  • Tillid og respekt for andre mennesker
  • Ærlighed
  • Omsorg for sig selv og andre
  • Ansvarlighed
  • Glæde og livsmod
  • Gensidige forpligtende relationer
  • Leg
  • Udeliv og de miljøvenlige/økologiske tankegange
  • Børn-æstetik-kreativitet

Vi oplever, at Gadkjærgaard er et rart sted at være for både børn og voksne. Et sted, hvor bl.a. humor, spontanitet og glæde er en naturlig del af vores dagligdag.

I personalegruppen ser vi det som en vigtig ressource, at vi ikke alle skal være ens og besidde samme kompetencer. Vi skal udnytte forskellighederne, hvor vi hver især har noget at give børnene. Når vi ikke er ens, kan vi også bidrage mere nuanceret til fagligheden i institutionen.

Vi arbejder i dagligdagen ud fra miljøvenlige/økologiske principper og prøver så vidt det er muligt, at give børnene muligheder for at tilegne sig omsorgs- og respektfulde holdninger til hinanden, andre levende væsener, samt til forbrug, genbrug, sundhed og naturen. F.eks. økologisk madlavning, affaldssortering, kompostering, økologisk køkkenhave og hønsehold. Herved er vi også med til at synliggøre kredsløbet og menneskets brug af naturen, både sanseligt, fysisk og geografisk.

Vi vægter, at værdierne opnås gennem virkelige projekter så som kompostering, dyrehold, ”Fra jord til bord”, vores madordning og ikke kun konstruerede projekter.

Vi vægter, at skabe en dagligdag, hvor det at bevæge sig er en naturlig nødvendighed. At der er tid til at børnene kan eksperimentere og være en del af processen og at der skabes grobund for en god og glad trivsel.

 

Udviklings- og læringssyn

  • At lære er at være

    På Gadkjærgaard ser vi udvikling og læring som det der naturligt opstår, når børnene i hverdagen er en del af – fællesskabet, – den spontane leg, – børnehavens valgkort, – traditioner, – dagligdagens aktiviteter og rutiner og når børnene nysgerrigt udforsker omverdenen m.m. Vi ser også udvikling og læring hos børnene, når de er en del af betydningsfulde relationer, både til voksne og til andre børn. Det er bl.a. i samspillet med andre mennesker, at den enkelte gør sig de erfaringer, der bliver til mestring af eget liv. Vi har fokus på at give børnene mangfoldige og alsidige erfaringer med leg og andre aktiviteter, så læringsformen giver mening for børnene. Vi stimulerer, støtter, udfordrer og guider børnene i nærmeste udviklingszone og arbejder anderkendende med børnenes forskelligheder. 

  • Børnesyn

    Barnet har værdi i sig selv. På Gadkjærgaard værner vi om børns ret til at være børn, til at være forskellige og til at udvikles i eget tempo. Barndommen har værdi i sig selv og skal ikke ses som en forberedelse til voksenlivet. Vi ser barnet som kompetent og selvstændigt i eget liv og medskaber af egen læring og udvikling. Livet på Gadkjærgaard skal være meningsfyldt for barnet, derfor arbejder vi med, at barnets kompetencer skal stemme overens med udfordringen i en given aktivitet.

     

  • Læringsmiljø

    I både faste aktiviteter og fri leg understøtter de voksne børnenes nysgerrighed gennem brugen af forskellige medier, pædagogiske redskaber og værktøjer, metoder og indretning. Vi organiserer og tilrettelægger den pædagogiske praksis, så alle børn får de bedste betingelser for at trives, lære og at udvikle sig. Vi har fokus på, at vores læringsmiljøer understøtter både kropslig, social, emotionel og kognitiv læring og udvikling. Derfor er børnene på Gadkjærgaard nysgerrige på livet, på viden og oplevelser. De er innovative og bliver klar til at møde verdenen med stort mod.

  • Dannelse og børneperspektiv

    På Gadkjærgaard forsøger vi at skabe et miljø, hvor børnene trives og lærer. Børnene skal have mulighed for at være aktive deltagere i eget liv, opbygge grundlæggende livsværdier samt viden om egen personlighed. De voksne på Gadkjærgaard tager højde for børnenes perspektiver, når de pædagogiske processer planlægges, udføres og evalueres i hverdagens rutiner og aktiviteter.
    Derfor er grundlaget lagt for børnene på Gadkjærgaard, så de har mulighed for at blive hensynsfulde, kritiske og demokratiske mennesker, klar til at være en del af den globale verden.

  • Det fysiske børnemiljø

    På Gadkjærgaard gør vi meget ud af at have et inspirerende fysisk børnemiljø med funktionsopdelt indretning i huset og et sanseligt og levende udeområde. Der er løbende forskellige muligheder for forundring, fordybelse, leg, udforskning, fysisk udfoldelse, skabende kreativitet og meget mere, både ude og inde.
    Vi har fokus på tilgængelige og let afkodede legemiljøer, hvor der tilbydes noget for alle. Vi er også opmærksomme på, at legemiljøerne lægger op til at børnene kan bruge deres fantasi, blive begejstret og benytte legemiljøerne til forskellige lege.

    Inde i børnehaven er der et Legorum, hvor børnene kan sidde afskærmet i ro og bygge. Der er Teaterhjørnet med udklædningstøj, Spillerum med brætspil, puslespil og konstruktionslegetøj. Vi har Dukkekrog og Købmandsbutik, et lille Bibliotek hvor der er plads til ro og fordybelse. I Salen er der plads til store armbevægelser m.m. I vuggestuen har grupperne sammen med nabogruppen taget højde for at kunne tilbyde forskellige legemiljøer. Vi har indrettet gangarealerne med små legemiljøer og vi har Spejlsalen, hvor der er plads til at tumle, danse/musik aktiviteter og vilde lege.


    Ude har vi en fantastik legeplads med mange forskellige områder, der byder på hver deres miljø. Vi har et kuperet terræn, der er plads til vilde løbelege, træer til at klatre højt op i og små kroge til fantastiske fantasilege. Vi har en sandkasse, gynger, skovområde, shelters, bålplads og cykler. Derfor oplever børnene på Gadkjærgaard en varieret hverdag, hvor det fysiske børnemiljø giver gode legemiljøer både inde og ude, som er med til at skabe læring, udvikling og dannelse hos børnene, både i rammesat og i fri leg.

  • Det psykiske børnemiljø

    På Gadkjærgaard vægter vi et psykisk børnemiljø, hvor der er en god tone mellem både forældre, børn og personale og vi bestræber os på, at alle oplever Gadkjærgaard som et rart sted at være. Et sted hvor bl.a. humor, spontanitet, begejstring, nærvær og glæde er en naturlig del af vores hverdag. Vi taler meget med børnene om, hvordan vi omgås hinanden og om hvordan, man er en god kammerat. For at styrke børnenes samhørighed holder vi samling, hvor vi er opmærksomme på hinanden. Vi arbejder med ”Fri for mobberi” for at forebygge mobning. Vi arbejder meget med kropskontakt, knus og kram, børnemassage, fodmassage mm. Derfor oplever børnene på Gadkjærgaard et stimulerende psykisk børnemiljø, hvor vi viser respekt og omsorg for os selv og hinanden og hvor vi forventer ansvarlighed for egne aftryk i fællesskabet.

     

  • Det æstetiske børnemiljø

    På Gadkjærgaard gør vi meget for at skabe et æstetisk og inspirerende børnemiljø, som fremmer børnenes lyst til at være deltagende i alt, hvad vores indretning af legemiljøer og legepladsens udformning tilbyder. Vi tænder stearinlys ved morgenbordet for at skabe en hyggelig stemning, vi laver forskellige udsmykninger og udstillinger på vægge og i skabe, for at der er noget at kigge på og snakke om.

    I det hele taget gør vi noget ud af, at Gadkjærgaard inde og ude giver noget flot at se på, noget spændene at opleve og samtidig er stimulerende og inspirerende for sjæl, tankevirksomhed og kroppens sanselighed. Både i materialevalg og ved indkøb af legetøj, legeredskaber, møbler, planter m.m. prøver vi at skabe et hus, som udstråler vores økologiske- og bæredygtige tanker.

    Derfor oplever børnene på Gadkjærgaard en hyggelig stemning og de sætter pris på forskellige udtryksformer. Det æstetiske børnemiljø på Gadkjærgaard gør vi meget for at skabe et æstetisk og inspirerende børnemiljø, som fremmer børnenes lyst til at være deltagende i alt, hvad vores indretning af legemiljøer og legepladsens udformning tilbyder. Vi tænder stearinlys ved morgenbordet for at skabe en hyggelig stemning, vi laver forskellige udsmykninger og udstillinger på vægge og i skabe, for at der er noget at kigge på og snakke om. I det hele taget gør vi noget ud af, at Gadkjærgaard inde og ude giver noget flot at se på, noget spændene at opleve og samtidig er stimulerende og inspirerende for sjæl, tankevirksomhed og kroppens sanselighed. Både i materialevalg og ved indkøb af legetøj, legeredskaber, møbler, planter m.m. prøver vi at skabe et hus, som udstråler vores økologiske- og bæredygtige tanker. Derfor oplever børnene på Gadkjærgaard en hyggelig stemning og de sætter pris på forskellige udtryksformer.

  • Det enkelte barn

    På Gadkjærgaard er der plads til det enkelte barn, både i fællesskabet og når barnet har brug for at trække sig. Barnet kan få hjælp fra en voksen eller en god ven, når der er brug for omsorg og trøst, sætte ord på egne følelser og tanker eller sætte ord på hvordan verden hænger sammen. I vuggestuen ses det blandt andet, når barnet sidder på armen af en voksen, får fysisk kontakt og kram. I børnehaven ses det blandt andet, når barnet får hjælp fra en voksen til at holde en pause, et kram eller når en kammerat opfordres til at hjælpe med at få vinket farvel. Herved imødekommes børnenes individuelle vilkår, muligheder og kompetencer. Derfor føler børnene på Gadkjærgaard sig set, hørt og forstået.

  • Fællesskaber

    På Gadkjærgaard lærer børnene at navigere i mange forskellige fællesskaber, da vi både arbejder med børnegrupper/stueopdelt, åbent plan/funktionsopdelt og med aktiviteten valgkort. Eksempelvis kan grupperne hver især tage på tur,børnene kan blive opdelt i mindre grupper til Valgkort eller vuggestuen laver aktiviteter på tværs. Vi har fokus på alle børnefællesskaber der dannes på tværs i hele huset, så alle børn har mulighed for at danne venskaber på tværs af alder, køn og kultur. Alle børn og voksne fejrer årstidstraditionerne sammen. Derfor kan børnene på Gadkjærgaard løse opgaver, samarbejde og improvisere i forskellige fællesskaber. Børnene har respekt for omverdenen og hinandens forskellighed.

  • Relationer og empati

    På Gadkjærgaard er der en varm atmosfære. En varm atmosfære er måske det, vi definerer som ”hyggelig” og det der opstår i relationen mellem mennesker. Det er vigtigt for os, at alle der kommer på Gadkjærgaard føler sig velkomne og at det enkelte barn og familien føler sig set, hørt og forstået. Vi gør noget ud af at alle børn føler sig betydningsfulde for de relationer, de er en del af. Vi arbejder med det i vuggestuen, bl.a ved at italesætte hvem der mangler og hvem der er kommer. I børnehaven arbejder vi bl.a. med emner som ”Fri for mobberi”.
    Derfor kan børnene på Gadkjærgaard være en bidragende del af det der ”hyggelige” der opstår i mødet mellem mennesker og have empati for sig selv og andre.

  • Leg

    På Gadkjærgaard har børnelivet en værdi i sig selv og derfor får den spontane og frie leg plads til udfoldelse, både på legepladsen og i aktiviteter, hvor det pædagogiske personale følger børnenes initiativer og spor. Personalet er opmærksomme på, hvordan legefællesskaber udvikler sig, og de støtter og guider børnene, så alle får en positiv oplevelse med at være i legen, får afprøvet nye roller og møder nye venner. Derfor ved børnene på Gadkjærgaard, at de har værdi for den de er. Børnene har erfaringer med at bruge deres fantasi, nysgerrighed, sociale kompetencer, selvværd og egen identitet i legen.

  • Etik og seksualitet

    Det er vigtigt, at alle børn på Gadkjærgaard oplever et miljø, som tydeligt viser, at alle børn er ligeværdige. Det er ligeledes vigtigt, at det pædagogiske personale styrker børnenes muligheder for med- og selvbestemmelse ift. barnets kropsforståelse og seksualitet og at børnene lærer at tage afstand fra ydmygelser og krænkende adfærd.
    Derfor må børnene på Gadkjærgaard gerne være nysgerrige på, hvordan hinanden ser ud og derved opleve hinandens forskelligheder. De kan stille spørgsmål og få åbne og ærlige svar, der passer til deres udvikling.

  • Dagligdagens rutiner

    I den upåagtede faglighed ligger mange muligheder for børnenes generelle udvikling, almene læring og dannelse. I den upåagtede faglighed ligger alle de læringsmuligheder, der er i ikke konstruerede aktiviteter, så som at tage tøj på i garderoben eller hjælpe med at dække bord mm. Derfor giver det værdi for vores pædagogik at give tid og plads til både planlagte aktiviteter og det upåagtede. På Gadkjærgaard følger vores daglige liv årets gang. Vores hverdag er struktureret efter dagens gang, med samling, bleskift, måltider, aktiviteter, ture mm. og vores uger og måneder er struktureret, så vi kommer omkring alle læreplanstemaerne og Gadkjærgaards værdier.

    Ud over en struktureret hverdag arbejder vi også med børnenes selvstændighed, lige fra selv at tage tøj på i vuggestuen til selv at mærke efter hvilken slags overtøj man skal tage på i børnehaven. Børnene får ligeledes gennem hele deres tid på Gadkjærgaard udfordringer, der støtter selvværdet, lige fra det lille vuggestuebarn der bliver anerkendt i nonverbalt at give udtryk for et behov, til børnehave børnene der anerkendes for at lave kalenderen, være med i valgkort og give/modtage massage.
    Derfor kan børnene på Gadkjærgaard være en del af fællesskabet i en struktureret hverdag og samtidigt gå selvstændigt til udfordringer med et selvværd, der understøtter deres udvikling, læring, dannelse og trivsel.

  • De voksne som rollemodeller

    Vi ved, at børnene altid lærer i forhold til nogen eller noget. Det er i samspil med andre, at børnenes erfaringer sætter sig som viden og livsduelighed. Etableringen af bæredygtige, anerkendende relationer mellem barnet og betydningsfulde voksne er altafgørende. De forskellige voksne der er på Gadkjærgaard giver alle børn (og deres forældre) mulighed for en tæt relation til en eller flere af de voksne. Vi arbejder ud fra et fælles fundament, hvor vi vil ”det gode børneliv” med ægte oplevelser og følelser og hvor det enkelte barn og børnegruppen oplever nærvær og tryghed. De voksne på Gadkjærgaard anerkender hinandens forskelligheder og bruger den individuelles ressourcer, så det styrker vores faglighed og fællesskabet med hinanden, børn og forældre. Børnene oplever tydelige voksne, der møder alle børn med positive forventninger, gode udfordringer og omsorg, så der er balance mellem det enkelte barn og fællesskabets behov.

  • "Børnearbejde"

    Når vi bruger ordet ”børnearbejde” på Gadkjærgaard, skal det ses i lyset af et menneskesyn, der vægter at børnene skal føle sig som en del af noget vigtigt og at de er noget værd. Derfor arbejder vi meget ud fra ikke kunstigt opstillede aktiviteter, så børnene er en del af det ægte liv, hvor der er brug for barnet og deres bidrag. Det kan være alt lige fra at hente gødning fra dyrene over til urtehaven, duksearbejdet i grupperne eller når der laves saft og andre ting til vores store høstfest. Børnene oplever stoltheden over et produkt eller en vellykket proces. Derfor er børnene på Gadkjærgaard bidragende til opgaveløsning, er arbejdsomme og ansvarsfulde. De ser sig selv som værdifulde for sig selv og for fællesskabet og kan begå sig i det virkelige liv.

  • Dyrehold

    På Gadkjærgaard har vi får, høns, kaniner og fisk. Personalet og børnene passer dem i hverdagen og forældre og børn er behjælpelige med at passe dyrene i weekender og ferier. Vi har dyr på Gadkjærgaard for at vise, hvordan dyrene indgår i den store sammenhæng, mellem natur og mennesker. Dyrene er også et redskab, når vi arbejder med børnenes sanser, følelser, selvværd og empati. Børnene er med til alt, lige fra når kaninerne får unger, til vi sender lam til slagtning. Derfor kan børnene på Gadkjærgaard tage et medansvar for dyrs pasning og pleje, og de har en viden om dyrenes og naturens kredsløb.

  • Økologi og bæredygtighed

    Gadkjærgaard er et sted, hvor hverdagen er opbygget omkring en økologisk og bæredygtig tankegang. Det mærkes i de materialer og det legetøj børnene omgives af, maden vi spiser, skraldet vi sorterer og meget mere. Sammen med børnene følger vi årets gang og sætter ord på processer, der gavner miljøet og os selv. Vi vægter oplevelser i naturen, hvor børnene får brugt alle deres sanser og får samtidig opbygget en viden om, hvordan naturen fungerer. Børnene på Gadkjærgaard har derfor en naturlig respekt for naturen og dens ressourcer. De har en viden om bæredygtighed og forstår hvorfor og hvordan vi sorterer vores skrald.

  • Valgkort - en pædagogisk aktivitet

    På Gadkjærgaard arbejder vi med aktiviteten Valgkort, der giver børnene mulighed for at have medindflydelse på deres egen hverdag. Personalet har ud fra læreplanstemaerne planlagt pædagogiske aktiviteter som foregår i små grupper. Et valgkort illustrerer den aktivitet som barnet kan vælge og deltage i. Børnene går efter tur op og vælger det kort, der repræsenterer den aktivitet, de gerne vil være en del af. Under valgkortsaktiviteten er børnene sammen med andre børn, der har valgt samme aktivitet og en eller flere voksne. Nærvær, engagement og motivation er fokus ord for det pædagogiske arbejde i valgkort. Derfor kan børnene på Gadkjærgaard være en del af en demokratisk proces, vente på tur, holde fokus i mange forskellige situationer og fordybe sig i emner/aktiviteter.

     

  • Traditioner

    På Gadkjærgaard har vi  mange fine traditioner - nogle for hele huset hvor både børnehave og vuggestue mødes, andre er for enkelte grupper. Vores traditioner er bygget op omkring samfundsmæssige, kulturelle og pædagogiske værdier. Det er meget værdifuldt at være en del af ”noget”, at have ”noget” til fælles med andre mennesker f.eks. hyggestund om morgenen, Adventsspiral, høstfest eller julefrokost og vi sætter ord på det der ”noget”. Derfor kan børnene på Gadkjærgaard bidrage til vores traditioner, være med til at skabe en god stemning, sætte ord på oplevelser og følelser og meget mere der ligger i det der ”noget” der binder os sammen som mennesker.

  • Lokalområdet

    Lokal området ved Gadkjærgaard byder på et kvarter med ældre huse og gårde og et nybygget kvarter, hvor børnene ofte går tur og bruger de små legepladser og den omkringliggende natur. Vi kan næsten se over til kirken, hvor børnene går til julegudstjeneste og hvor vuggestuebørnene bliver inviteret til musikalsk legestue. Vi kan gå til REMA 1000, hvor børnene handler blomster til vores krukker og der er en efterskole lige bag os, hvor vi ind imellem bliver inviteret til teaterforestillinger og koncerter. Vi samarbejder med områdets dagplejere, som kommer på besøg med evt. nye børn til Gadkjærgaard. Vi har et velfungerende samarbejde med områdets øvrige daginstitutioner og skoler, hvor vi sammen planlægger fælles projekter og vægter samarbejdet og dialogen omkring den gode overgang meget højt. Børnene på Gadkjærgaard får mange oplevelser i nærmiljøet og mærker en rød tråd gennem hele deres opvækst.

Gadkjærgaard-børn er:

  • Børn der er nysgerrige på livet, viden og oplevelser.
  • Børn der har respekt for omverdenen, hinanden og forskellighed.
  • Børn der kan drage omsorg for sig selv og hinanden.
  • Børn der tør stå frem og er selvstændige.
  • Børn der er klar til at møde verden.

     

s