Læreplanstemaerne

Her kan du læse vores forskellige læreplanstemaer

Læreplaner

Hensigten med læreplanerne er at understøtte det pædagogiske personales arbejde omkring børnenes generelle trivsel, udvikling, læring og dannelse inden for de 6 læreplanstemaer. Der er fokus på at læreplanstemaerne afspejler en bred læringsforståelse, hvor der ses på både den kropslige, følelsesmæssige, sociale og kognitive udvikling og læring - i løbet af hele dagen hos barnet. Institutionen skal bidrage til at børnene får mulighed for at forfølge deres mål i livet og deres drømme for fremtiden.

I 2020 har vi arbejdet med Den nye styrkede læreplan. Her præsenteres nye elementer i De pædagogiske læreplaner med nye elementer som skal implementeres i danske dagtilbud. På Gadkjærgaard har vi ikke lavet meget om på vores pædagogiske praksis, men har derimod arbejdet meget målrettet med at få vores fælles pædagogiske værdigrundlag og Den nye styrkede læreplan ned på skrift. Vi håber dette arbejde, vil give nyt personale, nye forældre og andre udefra kommende et indblik i hvad Gadkjærgaard kan.

Læreplanstemaerne

  • Alsidig personlig udvikling

    "Alsidig personlig udvikling drejer sig om den stadige udvidelse af barnets erfaringsverden og deltagelsesmuligheder. Det forudsætter engagement, livsduelighed, gåpåmod og kompetencer til deltagelse."
    Den styrkede pædagogiske læreplan, s. 36

    Livsduelighed              På Gadkjærgaard vægter vi meget højt, at alle børn har tilknytninger til mindst en betydningsfuld voksen, gode venner og et gruppefællesskab, da det er i samspillet med andre mennesker børnene lærer noget om sig selv, egen livsduelighed og de handlemuligheder de har som individ i eget liv og i fællesskaber. Det er vigtigt at skabe rammer, så alle børn føler sig trygge på Gadkjærgaard. Børnene skal opleve, at de selv gør en forskel, ved at få ideer, engagere sig og tage initiativer, som sætter spor i eget og andres liv. Vi er opmærksomme på, at der skal være plads til børnenes forskelligheder og vi støtter børnene, så de kan mestre eget liv og få tillid til egne potentialer. Børnenes gåpåmod, evne til at udsætte egne behov og vedholdenhed har betydning for den måde børnene håndterer konflikter på og på hvordan de senere i livet kan takle modgang.


    Pædagogens opgave er:

    • At skabe overskuelighed i hverdagen med daglige rutiner, der følger årets gang. Dette giver børnene gåpåmod til at udforske og undersøge eget følelsesliv, sociale fællesskaber og omverdenen.
    • At støtte børnene i at sætte ord på egne og andres følelser og guide dem til konstruktive handlemønstre, for at fremme deres selvforståelse og deltagelsesmuligheder.
    • At skabe læringsmiljøer, der gennem leg, aktiviteter, valgkort og projekter giver børnene erfaringer med forskellige sociale positioner, demokratiske processer og deltagelsesformer, som udvikler og understøtter børnenes dannelse og livsduelighed.

     

    0-3 år

    • Det pædagogiske personale har fokus på at møde børnene med omsorg for det enkelte barns og børnefællesskabets trivsel. Vi opdeler ofte børnene i mindre grupper med øget mulighed for nærvær og fordybelse. Gennem hele dagen støtter og guider vi børnene, så de får erfaringer med noget, de selv kan klare. Det styrker børnenes selvstændighed og selvværd.

     


    3-5 år

    • Det pædagogiske personale genererer et børneliv, der lægger op til gensidig engagement fra både børn og voksne. Vi arbejder med valgkort, dyrehold og ”børnearbejde” m.m. for at give børnene deltagelsesmuligheder og livserfaringer i store og små fællesskaber, det giver børnene fællesskabsfølelse og samhørighed i gruppen.


    Førskole

    • Det pædagogiske personale bygger videre på børnenes ressourcer, med forventninger der tilpasses det enkelte barn og fællesskabet. Vi støtter børnene i, at hvile i sig selv, med en stærk selvopfattelse og en tro på sig selv – selvværd og selvtillid. At børnene kan begå sig i sociale relationer og sammenhænge, samt et vist kendskab til egne grænser og kompetencer.


    Forældresamarbejdet

    • Det er vigtig for børnenes alsidige personlige udvikling, at der er et godt samarbejde mellem det pædagogiske personale og forældrene. Vi tilbyder opstarts samtaler, samtaler i de forskellige grupper og overgangssamtaler. Dette for at fremme deen god dialog og gensidig forståelse af barnets perspektiv i forhold til den personlige udvikling, venner, fællesskaber og det liv der leves og opleves forskelligt. Vi tilstræber, at alle familier føler sig trygge i mødet med Gadkjærgaard.

    På Gadkjærgaard skal vores pædagogiske læringsmiljø understøtte:

    • At alle børn trives og har respekt for sig selv og andre.
    • At børnene tør udfolde sig og bruge egne kompetencer, både i selvvalgt fordybelse og fælles aktiviteter.
    • At børnene lærer at takle konflikter, kan sige til og fra, og samtidigt være deltagende i fællesskabet.
    • At alle børn får erfaringer med at håndtere følelser som kærlighed, konkurrence, vrede, glæde, frustration, begejstring osv.

     

  • Social udvikling

    "Social udvikling er udvikling af sociale handlemuligheder og deltagelsesformer og foregår i sociale fællesskaber, hvor børnene kan opleve at høre til, og hvor de kan gøre sig erfaringer med selv at øve indflydelse og med at værdsætte forskellighed."
    Den styrkede pædagogiske læreplan, s. 38

    Leg
    På Gadkjærgaard er indretning, æstetik og oprydning vigtigt, når børnene skal mærke en god atmosfære og finde steder og ting at lege med. Vi arbejder med motivation og engagement, når vi understøtter børnenes lyst til at lege, udforske og eksperimentere. Vi har fokus på, at børnene skal have medindflydelse på egne venskaber, relationer og fællesskaber. Vores fællesskaber bygger på empati, ligeværd og positive sociale oplevelser, der er til fælles glæde for børnelivet på Gadkjærgaard.


    Pædagogernes opgave er:

    • At være gode rollemodeller og at møde alle børn med positive forventninger. Det fremmer børnenes gåpåmod, egne forventninger til omverdenen og deres daglige trivsel.
    • At være optagede af og give plads til børneperspektiver, som børnene udtrykker både verbalt og kropsligt. Det er vigtigt, at børnene får oplevelser, hvor de mærker både egne og andres følelser, da de derved udvider deres handlemuligheder i samspillet med andre børn.
    • At give plads til børn der iagttager legen, da de er i fuld gang med at afkode legens formelle og uformelle regler. Skabe rammer/miljøer for den spontane og frie leg, da det er i legen børnene lærer at forhandle, indgå kompromisser og løse konflikter.
    • At guide og støtte børnene til at komme ind i legefællesskaber ved at gå foran, ved siden af eller bagved, så alle børn får mulighed for at etablere og fastholde venskaber, samt at være en god ven.

     

    0-3 år

    • Det pædagogiske personale planlægger aktiviteter med mindre børnegrupper, som støtter børnene i at indgå i sociale relationer, med børn og voksne fra både egen og andre stuer. Vi arbejder bl.a ud fra at, følge børnenes spor i hverdagen, lege sammen og lære at hjælpe hinanden.


    3-5 år

    • Det pædagogiske personale planlægger aktiviteter, Valgkort, ture osv., her opfordres børnene til at lege sammen på tværs af alder og køn. Vi støtter børnene i at give plads til hinandens forskelligheder, hjælpe hinanden, ”være på” og vente på tur.


    Førskole 

    • Det pædagogiske personale planlægger aktiviteter, Valgkort, ture, skoledage osv. Med henblik på, at give børnene erfaringer med at være deltagende, hjælp til at tage initiativ til nye relationer, løse opgaver og konflikter i fællesskab. Vi arbejder med børnenes sociale ansvarsfølelse, ved at børnene er dukse, går ærinder, hjælper yngre børn osv.


    Forældresamarbejdet

    • Det er vigtigt for børnenes sociale læring og udvikling, at der er et godt samarbejde mellem det pædagogiske personale og forældrene. Dette fremmer en god dialog og gensidig forståelse af barnets perspektiv i forhold til venner, fællesskaber og hele det sociale liv der er på Gadkjærgaard. Der er i løbet af året flere arrangementer, hvor personale, børn, forældre, søskende og bedsteforældre deltager og børnene oplever en sammenhæng mellem livet hjemme og livet på Gadkjærgaard.

    På Gadkjærgaard skal vores pædagogiske læringsmiljø understøtte:

    • At alle børn trives, indgår i forskellige sociale fællesskaber, udvikler empati og at alle børn har gode relationer til både børn og voksne på tværs i huset.
    • At hvert enkelt barn og dets ressourcer/kompetencer fremhæves i fællesskabet, da børnenes forskelligheder er med til at gøre Gadkjærgaard til et sted med stor samhørighed. -Forebyggelse af mobning og drillerier, så alle børn føler sig set, hørt, forstået og som værdifulde i og bidragende til fællesskabet.

  • Kommunikation og sprog

    "Børns kommunikation og sprog tilegnes og udvikles i nære relationer med barnets forældre, i fællesskaber med andre børn og sammen med det pædagogiske personale."
    Den styrkede pædagogiske læreplan, s. 40

    Fællesskab

    På Gadkjærgaard har vi mange forskellige læringsmiljøer. Fælles for disse er, at de er tydelige og tilbyder børnene en vifte af oplevelser, der giver dem erfaringer med at kommunikere og bruge sproget. Vi benævner børnenes bidrag til hverdagen og fællesskabet og har fokus på tonen i huset, hvordan der tales til børnene, når der gives beskeder i dagligdagen og om aktiviteter. Den snak og pludren der foregår og det kropssprog der vises er vigtige elementer i børnenes kommunikative og sproglige udvikling og den gennerelle samhørighed på Gadkjærgaard.


    Pædagogernes opgave er:

    • At være gode sproglige rollemodeller for børnene. At være indlevende, nysgerrige og engagerede i samtaler. Samtaler der skal have udgangspunkt i, hvad børnene er optagede af. Vi hjælper og guider børnene, når der skal sættes ord på følelser og intentioner.
    • At have øjenkontakt med børnene og give nærvær. Kvaliteten af vores samtaler med børnene har indvirkning på den sproglige kultur, børnene danner og bruger hele livet.
    • At lave aktiviteter, rammesætte lege og styrkede børnefællesskaber, der er meningsfulde for børnene, da det kan give materiale til senere samtale og dialog - derved får børnene læringsmuligheder, der understøtter sprogforståelse, ordforråd, udtale og sætningsdannelse.
    • At stille spørgsmål, lytte, snakke, benævne, synge, fjolle med ord, lege med sproget sammen med børnene og introducere børnene for nye begreber og udtryksformer såsom fx skrift-, symbol- og billedsprog.


    0-3 år

    • Det pædagogiske personale har fokus på en tryg stimulerende og afventende tilgang til børnenes kommunikative og sproglige udvikling. Vi bruger babytegn, sange/rim og remser med fagter, billedbøger og meget mere. Vi er opmærksomme på børnenes nonverbale sprog, gentagelser og genkendelighed.


    3-5 år

    • Det pædagogiske personale har fokus på fællesskabet i gruppen, når der ved samling arbejdes med børnenes gensidige empati og anderkendelse, for at opnå en kultur hvor børnene skiftevis lytter og taler til hinanden. Vi bruger dialogisk læsning, sprogkufferter, hit med lyden m.m. som understøttende redskaber.


    Førskole

    Det pædagogiske personale har fokus på aktiviteter, skoledage og projekter, hvor målet er at styrke børnenes kommunikative selvstændighed. Vi arbejder meget med at lytte og genfortælle og opfordrer børnene til selv at sætte ord på projekter, værker m.m. for at styrke børnenes opfattelse af egne kompetencer og udvidelse af deres sproglige horisont.


    Forældresamarbejdet

    • Det er vigtigt for børnenes kommunikative og sproglige udvikling, at der er et godt samarbejde mellem det pædagogiske personale og forældrene. Vi skal sammen have fokus på sproglyde, sprogforståelse, kommunikative kompetencer, ordforråd og evnen til om omsætte det talte til handling. På Gadkjærgaard har vi 2 sprogpædagoger, som besidder nogle væsentlig faglige og personlige kompetencer, som høj faglighed og viden ift. sproglig udvikling, viden om relevante samarbejdspartnere, teoretisk og evidensbaseret viden om barnets sproglige udvikling mm. Vores sprogpædagoger har et særligt fokus på at understøtte forældreinddragelse og samarbejde på sprogområdet. F.eks med generelle oplæg om barnets sproglige udvikling, eller specifikt ved inddragelse af forældre, hvor barnet har fokuseret eller særlige sprog- og kommunikative udfordringer.
      Det er politisk besluttet at alle børn skal sprogvurderes ved 3 års alderen. Sprogvurderingen udarbejdes af sprogpædagogerne, og forældrene får en tilbagemelding. Hvis sprogvurderingen viser, at der skal en fokuseret indsats i gang, aftaler forældre og sprogpædagog et samarbejdsmøde, hvor man kan drøfte hvorledes hjemmet kan bakke op om indsatsen i institutionen.
      Hvis du vil vide mere

    fra TCBU

    eller emu  Danmarks Læringsportal

    På Gadkjærgaard skal vores pædagogiske læringsmiljø understøtte:

    • Fælles oplevelser. Det vi oplever sammen giver stærk sproglig udvikling og udvider børnenes kommunikative forståelse af sig selv, hinanden og omverdenen.
    • En sproglig kultur gennem hele dagen, så alle børn gør sig erfaringer med, at sætte ord på tanker, behov og ideer.
    • At alle børn anvender deres kommunikative og sproglige kompetencer i fællesskabet.

    Børn lærer sprog og tale når:

    • Den voksne taler med barnet
    • Den voksne giver tid og nærvær til samværet med barnet
    • Den voksne sætter ord på alt (handlinger, ting, personer, følelser, tanker m.v.
    • Den voksne sammen med barnet dagligt læser bøger/historier, som passer til barnets udviklingstrin
    • Den voksne sammen med barnet synger sange, leger med ord/sprog rim og remser, vrøvleord m.v.
    • Den voksne bevidst er det gode sprogeksempel
    • Den voksne aldrig irettesætter barnets måde at tale på, men blot gentager det som barnet har sagt, på den rigtige måde. Bliv her inspireret til at udvikle og lege med sproget

    og her

    Gå også til Sprogsporets hjemmeside og få inspiration til bogleg og læsning for det lille barn

  • Krop, sanser og bevægelse

    "Børn er i verden gennem kroppen og når de støttes i at bruge, udfordre, eksperimentere, mærke og passe på kroppen – gennem ro og bevægelse – lægges grundlaget for fysisk og psykisk trivsel. Kroppen er et stort og sammensat sansesystem, som udgør fundamentet for erfaring, viden samt følelsesmæssige og sociale processer, ligesom al kommunikation og relationsdannelse udgår fra kroppen."
    Den styrkede pædagogiske læreplan, s. 42

    Vores ønske er, at børnene får en god kropsidentitet, hvor de mærker verden gennem kropslige erfaringer. Personalet er motiverende ved at vise bevægelsesglæde og varietet i vores kropslige udfoldelser. Vi gør det naturligt, ved at snakke om at vi som mennesker ser forskellige ud, både at størrelse, hårfarve, modermærker m.m. er med til at gøre os til dem vi er. Vi bruger udelivet og vores store udeområde som katalysator for kropslige og sanselige oplevelser, udfoldelser og udfordringer.


    Pædagogernes opgave er

    • Dagligt at støtte og guide børnene i forskellige former for bevægelse og ro. Give børnene kropslige erfaringer gennem æstetiske, sociale, følelses- bevægelsesmæssige processer.
    • At motivere børnene til at lege, være kreative og nysgerrige, når de udfolder deres bevægelsesglæde.
    • At give børnene et grundlag for en god kropsidentitet, hvor de kan erfare og mærke verdenen gennem egen kropslige forståelse.
    • At understøtte børnenes fysiske og psykiske helbred, herunder barnets trivsel, ernæring, personlig hygiejne og bevægelighed.
      -Vi bruger både i vuggestuen og børnehaven kram, tryk og massage, hvilket bl.a. er med til at stimulere taktilsansen.
    • At sætte ord på indtryk og udtryk i bevægelsesfællesskaber, så børnene styrker deres mestring af egne kropslig/sanselig evner og får erfaringer med at aflæse og forstå andre børns og voksnes gestik, mimik og kropslige udtryk.


    0-3 år

    • Det pædagogiske personale har fokus på de motoriske grundsanser og på børnenes mestring af egen krop – hvad kan jeg? Børnene guides, for at opnå en bevidsthed af hvilke konsekvenser egen kropskontakt har for de sociale relationer. Hele hverdagen er bygget op omkring selvhjulpenhed, eksempelvis på badeværelset, når børnene selv kravler op og ned fra puslebordet og i garderoben, hvor børnene øver sig i selv at tage tøj af og på.


    3-5 år

    • Det pædagogiske personale arbejder både med grov- og finmotoriske aktiviteter og børnenes evne til at veksle mellem ro og bevægelse. Vi guider børnene, når der skal sættes ord på følelser og bevægelser, så børnene får en god fornemmelse for, at egne handlinger har betydning.


    Førskole

    • Det pædagogiske personale planlægger aktiviteter, som styrker børnenes fysiske udfoldelse og udholdenhed. Vi har fokus på børnenes følelsesliv, for at de oplever udbygningen af deres følelsesregister som noget der giver dem styrke, robusthed og balance i eget liv. Vi arbejder med massage, for at opbygge bevægelsesfællesskaber, der understøtter børnenes udvikling og fornemmelse af sig selv og egen krop.


    Forældresamarbejdet

    • Det er vigtig for børnenes fortrolighed med egen krop, at det pædagogiske personale og forældre samarbejder om både de fysiske og psykiske aspekter af barnets krop, deres sanser, trivsel og bevægelsesgælde.

    På Gadkjærgaard skal vores pædagogiske læringsmiljø understøtte:

    • At alle børn udforsker og eksperimenterer med egen kropslige formåen, på mange forskellige måder og kan veksle mellem ro og aktivitet.
    • At alle Børn oplever at blive fortrolige med egen krop, dens fysiske funktioner, følelser og sanser.
    • At alle børn får en god fornemmelse for at passe på egen krop og opretholde en personlig hygiejne.

     

     

  • Natur, udeliv og science

    "Naturoplevelser i barndommen har både en følelsesmæssig, en kropslig, en social og en kognitiv dimension. Naturen er et rum, hvor børn kan eksperimentere og gøre sig de første erfaringer med naturvidenskabelige tænke- og analysemåder. Men naturen er også et grundlag for at arbejde med bæredygtighed og samspillet mellem menneske, samfund og natur."
    Den styrkede pædagogiske læreplan, s. 44

    På Gadkjærgaard er naturen og udelivet et vigtigt læringsrum! Vi arbejder målrettet med, at børnene på Gadkjærgaard tilegner sig en forståelse for naturens kredsløb, økologi, bæredygtighed og den miljøvenlige tankegang. I udelivet er vi meget opmærksomme på, at opfordre børnene til leg og sansning. Vi ønsker, at børnene skal opleve glæden ved at være og bevæge sig i naturen, hvor de får mod til at udforske verden gennem stille aktiviteter, vildt udeliv og fri leg. Vi vægter, at børnene får erfaringer med og udvikler forståelse for forskellige sammenhænge i naturen, derfor arbejder vi med temaet ”fra jord til bord” hvor børnene er med til at så, plante, luge ukrudt, høste, sylte, sende dyr til slagtning, smage mm. Ligeledes følger vi gerne børnenes spor og griber de naturlige situationer, som opstår til at tale med børnene om naturen, dyrene, vejret, lyde, lugte, temperaturer, liv og død på et niveau, som børnene forstår.


    Pædagogernes opgave er:

    • At synliggøre årets gang, så børnene oplever de skiftende årstider. Vi leger udendørs i alt slags vejr og oplever med alle vores sanser naturen og vores uderum.
    • At lave spireforsøg, små plante eksperimenter og lære børnene at genkende de mest almindelige insekter, dyr, planter og flora, så børnene får en grundlæggende tillid til egne evner, når de bevæger sig i naturen.
    • At lytte, svare og gå på opdagelse, så børnene udvider deres forståelse af og begreber om naturen, udelivet, lovmæssigheder og naturfænomener, både på legepladsen og i den vilde natur.
    • At præsentere børnene for mange forskellige naturmaterialer f.eks. vand, sne, sand, sten, jord, ler mm, og bruge disse kreativt og eksperimenterende i aktiviteter, både udendørs og indenfor.


    0-3 år.

    • Det pædagogiske personale bruger bøger, sange mm. om dyr og natur, for at skabe genkendelighed, og børnene oplever derved sammenhæng mellem sig selv og naturen. Vi har fokus på børnenes sanser i uderummet, hvor de rører, smager og eksperimenterer med alt, hvad naturen byder på.


    3-5 år

    • Det pædagogiske personale har fokus på at give børnene mange oplevelser i naturen. Vi laver bålmad, undersøger forskellige dyr og planter og arbejder, når der skal høstes, syltes, koges saft mm. Vi udfordrer børnene og deres kroppe, så de mærker hvad deres krop kan sammen med og i naturen.


    Førskole

    • Det pædagogiske personale har fokus på at bruge forskellige medier, når børnene undersøger og stiller spørgsmål. Vi ser nærmere på dyr og planter i vores IPAD mikroskop, ser filmklip om dyr og planters livsbetingelser. Vi er kreative, når vi kategoriserer forskellige dyr, systematiserer f.eks. stor/lille og eksperimenterer med at lave QR-koder til urtehaven.


    Forældresamarbejdet

    •  Det er vigtigt for børnenes grundlæggende naturvidenskabelige dannelse og oplevelse af naturen som ressource for et rigt udeliv med familie og venner, at det pædagogiske personale og forældrene samarbejder om børnenes udvikling og læring i naturen og udelivet. Forældrene på Gadkjærgaard kan sammen med deres børn deltage i Arbejdsdagen, hvor rigtig mange børn og voksne tager ejerskab i Gadkjærgaards uderum, til gavn og glæde for os alle.

    På Gadkjærgaard skal vores pædagogiske læringsmiljø understøtte:

    • At alle børn får oplevelser i naturen, som udvikler deres nysgerrighed, evner og lyst til at udforske naturen og dens mangfoldighed.
    • At børnene får muligheder for at opleve sig forbundet med naturen og vi giver dem en forståelse for bæredygtighed, økologi og miljø.
    • Ægte erfaringer med naturfænomener, matematisk- og videnskabeligopmærksomhed, så børnene kan genkende og fortælle om årsag, virkning og sammenhæng.

     

     

     

     

     

     

  • Kultur, æstetik og fællesskab

    "Kultur er en kunstnerisk, skabende kraft, der aktiverer børns sanser og følelser, ligesom det er kulturelle værdier, som børn tilegner sig i hverdagslivet. Gennem læringsmiljøer med fokus på kultur kan børn møde nye sider af sig selv, få mulighed for at udtrykke sig på mange forskellige måder og forstå deres omverden."
    Den styrkede pædagogiske læreplan, s. 46

    Indtryk og udtryk. På Gadkjærgaard er der plads til fantasi, kreativitet og nysgerrighed. Vi vægter, at vores hverdag er fyldt med skaberglæde, virkelyst og store eksperimenter, fordi børn naturligt møder og bearbejder deres indtryk af verden gennem æstetisk formsprog. Børnene kan derved skabe mening og forstå sig selv i den verden, de er en del af. Børnene får her på Gadkjærgaard muligheder, hvor de eksperimenterer med mange forskellige materialer, redskaber og kunstarter. De afprøver, øver sig og får erfaringer og viden med at udtrykke sig inden for en bred vifte af forskellige stilarter og teknikker. Der kan være fokus på det enkelte barn og fællesskabets proces eller produkt. Vi tager altid højde for børnenes forskellige forudsætninger og kompetencer, når vi støtter og guider børnene til at spejle sig i og fortolke tanker, drømme og visioner i de kulturelle oplevelser, fællesskabets traditioner og det enkelte barns æstetiske oplevelser.


    Pædagogernes opgave er:

    • At give børnene mulighed for at sanse, anvende og være innovative med mange materialer og få erfaringer med forskellige redskaber, teknikker og medier.
    • At planlægge ture, projekter og en dagligdag, der giver oplevelser inden for teater, eventyrfortælling, traditioner, maleri, keramik, håndarbejde mm. og hvor der er tid og plads til koncentration, leg, fantasi, kreativitet, nye perspektiver, fordybelse mm.
    • At skabe forpligtende fællesskaber, hvor børnene føler sig inddragede og hvor de har mulighed for at skabe mening og indhold i egen hverdag, så børnene kan være aktivt deltagende i eget og andres liv.


    0-3 år

    • Det pædagogiske personale arbejder med børnefællesskaber, både med hele gruppen, på tværs af grupper og i mindre aldersopdelte fællesskaber, så alle børn får en plads i fællesskabet og udfordringer der passer til deres alder og udvikling. Der er fokus på at præsentere børnene for basis materialer og at fordybe sig i at sanse og være kreative.


    3-5 år

    • Det pædagogiske personale har fokus på legefællesskaber, da æstetiske læreprocesser er lystbetonede hos børnene, om det er rolleleg eller et maleri. Vi arbejder med at formidle kultur og æstetiske oplevelser med en kropslig dimension, så et eventyr kan mærkes som spænding - helt ned i maven.


    Førskole

    • Det pædagogiske personale har fokus på konstruktions processer, at bygge robotter, klippe/klistre projekter m.m. hvor børnenes ideer er omdrejningspunktet. Vi tegner meget og arbejder ofte med at sætte nogle mål for opgaven. Børnene samarbejder om at nå deres mål og til sidst giver vi hinanden feedback på opgaven.


    Forældresamarbejdet

    • Det er vigtigt for børnenes forståelse af kultur, børnenes arbejde med æstetiske udtryksformer og deltagelse i forskellige fællesskaber, at der er et godt samarbejde mellem det pædagogiske personale og forældrene. Vi opfordrer forældrene til at de i hverdagen går i dialog med deres børn omkring oplevelser og aktiviteter på Gadkjærgaard – omkring eksempelvis Valgkort, gruppedag, kreativitet i væksthuset og på legepladsen mm. Der også mulighed for at deltage i høstfestkaffe, legepladsdag eller måske se et MGP show.

    På Gadkjærgaard skal vores pædagogiske læringsmiljø understøtte:

    • At alle børn indgår i de mange fællesskaber, der er på Gadkjærgaard og derved gøre sig erfaringer med egen og andres normer, værdier og traditioner.
    • At børnene får mange forskellige kulturelle oplevelser. -Glæde og engagement omkring æstetiske indtryk, skabende udtryk og i leg.

s
Motorik i Spejlsalen
s
Nysgerrige på gåturen
s
Efterårsprojekt
s
Bålmad
s
Høj koncentration