Velkommen i BØRNEHAVEN
Her kan du læse mere om Gadkjærgaards børnehave
Børnehaven
-
Vi glæder os....
- til at byde jer velkommen i vores dejlige institution. Når jeres barn har fået tildelt en plads hos os, er I velkomne til at kontakte os, så I kan komme på besøg og få en rundvisning.
Ved opstart i børnehaven bliver jeres barn tilknyttet en fast gruppe, med faste pædagoger og pædagogmedhj./studerende. Når jeres barn er startet, vil I en af de første dage blive inviteret til en opstartsnak med den pædagog, som bliver primær kontaktperson for jeres barn. Til mødet får vi vigtige informationer om jeres barn og I vil blive informeret omkring børnehavens daglige rutiner, pædagogiske aktiviteter samt praktiske ting.
Skal barnet afslutte sin vuggestuetid på Gadkjærgaard og videre i børnehaven, vil I ved overgangen blive tilbudt en overleveringssamtale sammen med primærpædagogen i vuggestuen og en pædagog fra børnehavegruppen. Inden mødet får I tilsendt et link til ”Hjernen og Hjertet” som er et spørgeskema vedr. jeres barns trivsel og udvikling. Med udgangspunkt i dette gives vigtige informationer videre omkring jeres barn, så de voksne i børnehaven får mulighed for at lære jeres barn rigtig godt at kende fra starten.
Efter ca. 3 mdr. vil I igen få tilbudt en samtale som omhandler oplevelsen af opstarten samt barnets trivsel.
I skal regne med en indkøringsperiode, når barnet starter i børnehave. Det er individuelt fra barn til barn, hvordan det opleves at starte i nye omgivelser med mange børn og voksne at forholde sig til. Kommer barnet fra vores egen vuggestue er barnet vant til omgivelserne og de voksne. Barnet har ligeledes i en overgangsperiode deltaget i børnehavens hverdags- aktiviteter og rutiner. Nogle børn skal bruge en uge, andre længere tid for at vænne sig til hverdagen i børnehaven. I aftaler med pædagogerne, hvordan indkøringen bedst planlægges, så både I og barnet får en god oplevelse ud af opstarten.Læs her i folderen om "Den gode overgang fra dagpleje til børnehave" fra Vejle Kommune
-
Forældresamarbejdet
Vi har stor forståelse for at al begyndelse kan være svær – både for jeres barn og for jer som forældre. Vi vil gerne, at vi fra starten får en god dialog omkring jeres barn, samt at vi får et godt fremtidigt samarbejde med jer. Derfor opfordrer vi jer til altid at spørge, spørge, spørge… Vi forventer, at I henvender jer til os, hvis noget undrer eller bekymrer jer og I er altid velkomne til at kontakte os for en snak, hvis I har behov for dette. Vi kommer selvfølgelig også til jer, hvis vi har bekymringer eller vigtig information omkring jeres barn.
-
Dagsrytmen i børnehaven (ca tider)
kl 6:50
Gadkjærgaard åbner og vi tilbyder fælles morgenmad for alle børnehavebørn i fællesrummet frem til kl 7:30, hvor maden tages af bordet. Når I ankommer, går I sammen på badeværelset og vasker hænder. Herefter kan I sammen finde en voksen at vinke med.
Kl. 7.15
Flere grupperum åbnes med aktiviteter, vi hjælper gerne med at vinke farvel til mor og far fra fællesrummet eller på grupperne. Henvend jer gerne.
Kl. 7:30
I fællesrummet tages morgenmaden af bordet. Der foregår forskellige legeaktiviteter i rummene, børnene vælger selv, hvor de vil lege.
Kl. 8:30
Samles Pionererne og går på en fin række ned gennem kursusafdelingen til skoleværkstedet, hvor de har morgensamling.
Kl. 8:45
Hyrderne, Bjergbestigerne og Jægerne samles til morgensamling i deres grupperum.
kl 9:00-10:30
Der foregår aktiviteter inde og ude: Legepladsdag, Valgkort, turdag eller gruppedag. Se ugeplanen på den store infotavle i fællesrummet.
Kl. 10:30-11:00
Vi hjælper hinanden med oprydning på grupperne, børnene vasker hænder, har toiletbesøg og bleskift.
Kl. 11:00-12:00
Vi spiser middagsmad på grupperne.
Kl. 12:00-13:00
Børnene som sover til middag har hyggestund med at gøre sig klar til at sove. Der soves til middag i Akvarierummet, der høres roligt musik og en voksen putter børnene til ro.
De øvrige børn går i garderoben og tager overtøj og sko på og går herefter på legepladsen. De voksne holder pause på skift.Kl. 13:30-14:00
Sovebørnene vågner op fra middagsluren og får skiftet ble/går på toilettet.
Hvis vejret er meget dårligt går legepladsbørnene ind og gør sig klar til at spise eftermiddagsmad.Kl. 14:00-15:00
Vi spiser eftermiddagsmad sammen på grupperne–inde eller udenfor hvis vejret tillader det og leger herefter inde eller på legepladsen. Små aktiviteter sættes i gang forskellige steder rundt på grupperne.
Kl. 15:00-17.00 (-16:10 på fredage)
Vi leger - Ca ved 16 tiden samles vi i fællesrummet/Salen eller på legepladsen, hvis vejret tillader det. Der tilbydes vand og brød ca kl. 16.20
I sommerhalvåret er vi for det meste ude på legepladsen om eftermiddagen. -
Pædagogiske overvejelser for samlingerne på grupperne
Til samlingen taler vi bl.a. om dagens aktiviteter, vi synger sange, har historieoplæsning eller der arbejdes med små temaer så som vejret, ugedage og traditioner. Der øves på at række hånden op, på at hjælpe hinanden, lytte til hinanden, vente på tur, lytte og forstå beskeder, udføre kollektive beskeder og der øves på at sidde stille.
Til samlingen får børnene lidt formiddagsmad i form af frugt/brød og vand. Enkelte børn har forinden, i fællesrummet hjulpet til med at skære frugt og anrettet det fint på fade. -
Aktiviteter i hverdagen
I fællesrummet på den store tavle hænger der en aktivitets-ugeplan for hver børnehavegruppe.
Grupperne tager udgangspunkt i dette skema, men der kan ind i mellem forekomme ændringer i planen pga. ændrede aktiviteter eller ved fravær i personale gruppen. Se jævnligt på tavlen, da det også er her, I kan finde fine billeder og opslag fra børnenes aktiviteter og oplevelser i hverdagen.Legepladsdag - mandage
Børnene leger udenfor på vores fantastiske udearealer. I uderummet er der højt til loftet og vi elsker at være ude i al slags vejr. Der sættes små legeaktiviteter i gang, børnene leger i krogene, de løber og tumler, triller, gynger, klatrer, har rollelege, bygger med forskellige materialer, leger med sand, vand og mudder, der undersøges og udforskes. Ind i mellem har børnehavebørnene også den store glæde at få besøg af vuggestuebørnene/søskende som kommer og leger med.
Denne formiddag er også tiden hvor medarbejderne på skift afholder gruppemøder. Her får grupperne hver især planlagt de mange gode aktiviteter som foregår i hverdagen.Valgkort - tirsdage og onsdage
I børnehaven arbejder vi med ”Valgkort” som pædagogisk aktivitet hver tirsdag og onsdag formiddag. Valgkortene er inddelt ud fra læreplanstemaerne og giver mulighed for læring i forskellige små legemiljøer og fællesskaber på tværs af grupperne. Til morgensamlingen vælger børnene ud fra lyst og egen interesse - og efter tur - et valgkort (Et billede) der repræsenterer en bestemt pædagogisk planlagt aktivitet. Valgkortet kendetegner eksempelvis aktiviteten:
- Drama, Overraskelse eller Fødselsdag - Alsidig personlig udvikling
- Pigegruppe, drengegruppe eller massage - Social udvikling
- Læsehesten, Skoleværksted eller musik - Kommunikation og Sprog
- Madværksted, Stalden eller Sanglege -Krop, sanser og bevægelse
- Hos dyrene, Urtehaven, IPads eller Legepladsen - Natur, udeliv og science
- Male, Lave perler eller fødselsdagsplanlægning -Kultur, æstetik og fællesskab
Valgkortet giver børnene mulighed for at have medindflydelse på egen hverdag i børnehaven. Under valgkortsaktiviteten er børnene sammen med andre børn, som har valgt den samme aktivitet -med en eller flere voksne. I de små læringsfællesskaber oplever vi, at børnene får ro til fordybelse, leg og læring. Vi oplever også, at de indbyrdes finder nye legekammerater på tværs af alder og grupper. Nærvær, engagement og motivation er centralt for det pædagogiske arbejde i valgkort. Der skabes gode betingelser for, at børnene i fællesskabet får en god oplevelse i trygge rammer.
Turdagen
Hver uge er det planlagt, at børnehavegrupperne kommer afsted på tur. Det foregår enten som en gåtur i nærområdet eller på tur med bussen til længere destinationer såsom Vejle bypark, Søndermarkskoven, Vejle Biblioteket, Økolariet m.fl.
I nærmiljøet har vi mulighed for at besøge skønne naturområder med dyreliv som skov, marker, vandløb og legepladser. Vi besøger lokalområdet hos bl.a. bageren, købmanden, skolen og kirken. Formålet med turdagene er, at vi i fællesskab gennem gode oplevelser bl.a lærer omkring livet i naturen, i nærmiljøet og om at komme lidt længere væk hjemmefra. På turene foregår der læring hele tiden, - når vi skal bevæge os ud i trafikken, holde sidemakkeren i hånden, bære en lidt tung rygsæk, vente på at alle følger trop, ved indsamling af affald/naturmaterialer og det at mærke regnen der siler m.m.
Praktisk info for turdagene: Barnet skal være her i god tid – senest kl 8.30, hvis ikke andet er meldt ud. Vi sørger for en god madpakke, skiftetøj, rygsæk og drikkedunk. Hvis vi kører afsted med bybussen sørger vi for billet. Vi er altid hjemme fra tur senest kl. 14, med mindre andet er oplyst på ugeplanen. Pædagogerne medbringer altid gruppens mobiltelefon, hvis I har brug for at komme i kontakt med os.
Følg med på ugeplanen, hvor ugens tur går hen. Vi vil til tider blive nødsaget til at ændre i planerne eller aflyse ved fravær i personalegruppen.Gruppedagen
På denne dag har de voksne på gruppen tilrettelagt, hvad der skal foregå. Børnene præsenteres for forskellige aktiviteter, projekter og temaforløb som har til formål at skærpe børnenes nysgerrighed, indbyde til leg og læring, styrke relationerne og give børnene gode oplevelser i både små og store fællesskaber. Aktiviteterne kan foregå både ude og inde og planlægges med udgangspunkt i de 6 læreplanstemaer.
-
Mad og måltider
Jeres barn får mad i børnehaven, som bliver tilberedt af vores dygtige køkkenfolk. Maden som bliver serveret er 90 % økologisk. Vi tilbyder morgenmad, formiddagsmad, frokost og eftermiddagsmad. Der serveres mælk til morgenmaden samt til frokosten og vand til formiddagsmaden og eftermiddagsmaden. I kan se dagens menu på Mad-ugeplanen, som hænger på tavlen i fællesrummet. Se også vores "Kost og måltidspolitik" her på hjemmesiden.
Til spisningen øver og støtter vi børnene i god bordskik, håndtering af kniv og gaffel, socialt samspil og god dialog henover bordet samt oprydning efter sig selv.
Hos Pionererne er børnene på skift dukse for en uge ad gangen. Der er altid to dukse, så de har mulighed for at hjælpe og støtte hinanden. De har hvert et bord som skal dækkes, service der skal tælles op, ansvar for omdeling af mad og drikke, vask af bord, stabling af stole.
Tirsdage laver vi bålmad i bålhytten på legepladsen. Børnene får på skift mulighed for at deltage i bålmads-processen, hvor ingredienserne klargøres og maden tilberedes.Efter frokost måltidet synger vi altid "Tak for mad" sangen.
Melodi: "Lille Lise"
Tak for maden,
Tak for maden,
Velbekomme jer
Børnemad det er den
bedste mad i verden.
Tak for maden,
Tak for maden,
Velbekomme jer.
-
Tøj og garderoben
Børnene opholder sig meget af tiden udenfor. Derfor vil vi gerne, at I medbringer mindst 2 sæt skiftetøj til barnet, som bukser, bluse, undertøj og strømper til kassen i garderoben. I garderoberummet skal der også være passende fodtøj og overtøj til årstidens vejr. Alt tøj og fodtøj skal afmærkes med navn, da det gør det lettere at finde ejermanden, hvis tøjet ikke lige ligger på sin plads Har barnet en sut/bamse til middagsluren skal det også ligge i kassen.
Det letter vores arbejde meget, hvis I jævnligt tjekker, at jeres barn har det tøj, som det skal bruge. Hvis barnet har vasketøj med hjem, lægger vi det i barnets garderobe.
Om fredagen tømmer I barnets garderobe, så der kan blive gjort rent. Lær også dit barn at holde orden i garderoben, tøjet kan fint hænges på krogen og skoene placeres på risten. Dette gør det lettere for dit barn at finde sine ting, når det skal bruge tøjet.
For barnet som stadig bruger ble: Medbring bleer hjemmefra, barnet får egen hylde til bleer på badeværelset. -
Bleer og renlighed
Så længe barnet går i vuggestuen og indtil den måned det fylder 3 år indkøber vi bleer til barnet.
Når barnet er omkring 2-3 år bliver de fleste børn klar til at smide bleen og bliver nysgerrige for at komme på toilettet. I samarbejde med jer, hjælper vi barnet på vej til at få den bedste oplevelse – hvor målet er at gå uden ble. I denne periode er det lettest for barnet at have to-delt undertøj på.Vil I læse mere omkring emnet læs da forældrepjecen fra Sundhedsplejen "Hvordan kan jeg hjælpe mit barn til at undvære ble?"
-
Sovetid for det yngste børnehavebarn
Når barnet starter i børnehaven, kan det stadig være tiltrængt for barnet med en lur midt på dagen. Det skønnes, at det 3 årige barn har brug 0-1,5 timer. Søvnen kan være rigtig vigtig for at kunne klare dagens udfordringer og alle de stimuli som barnet udsættes for både fysisk, psykisk og socialt i løbet af børnehavedagen. Kroppen får ro til at forny sin energi og søvnen opretholder en god balance i kroppen. Middagssøvnen er tilmed et vigtigt grundlag for den gode nattesøvn.
Får barnet ikke sin nødvendige søvn, kan det blive irritabelt, træt, ked af det og barnet kan have svært ved at klare sig gennem dagen. Kilde: Netsundhedsplejersken.dk. Med denne viden ser vi det vigtigt, at vi løbende har en god dialog omkring jeres barns soverytme, så barnet trives og får en god dag hos os og derhjemme.
Den lille gruppe af sovebørn ligger på madrasser i soveposer, hvor de bliver puttet af en voksen og finder ro/falder i søvn til stille musik. Barnet kan medbringe sin egen bamse/sut til middagsluren.
Vil I læse mere om børn og søvn, læs da i pjecen fra Sundhedsplejen i Vejle -
Børnehavebarnet "Kan selv, vil selv!"
Vores børnehavebørn er rigtig dygtige og kan mange ting selv, når vi giver dem tiden til det. Vi støtter og guider barnet til selvhjulpenhed på det niveau barnet er og opfordrer også børnene til at hjælpe hinanden indbyrdes. Vi anerkender børnene, for det de kan og skubber samtidig lidt på ifht at blive udfordret og turde prøve noget nyt – ”til zone for nærmeste udvikling”. Vi ser, at oplevelsen af succes styrker barnets selvværd og forstørrer dets nysgerrighed og motivation til at udforske og afprøve nye tiltag. Lad os sammen hjælpe børnene på vej ved at lade børnene gøre det de kan.
-
Førskolebørnene
Efter sommerferien - året inden barnet starter i skole rykker børn fra Hyrderne, Bjergbestigerne og Jægerne til Pionererne – som er førskolegruppen.
I førskolegruppen motiveres børnene til at blive klar til skolestart. I dagligdagen fokuseres der bl.a. på at styrke børnenes selvstændighed og selvkontrol. Der arbejdes i højere grad med selvhjulpenhed og relationskompetencer.
I vil inden opstart hos Pionererne modtage et brev fra pædagogerne med informationer omkring pædagogiske tiltag samt forventninger til forældresamarbejdet på gruppen.Inden skolestart inviteres alle forældre til et forældremøde i børnehaven, hvor lærerne fra områdets skoler kommer på besøg. Læs her Samarbejdsaftalen med Vinding/Mølholm skolerne
Vil I vide mere - læs her "Den gode overgang fra børnehave til skole" på Vejle Kommunes hjemmeside.
-
Hygiejne og sygdom
Vi har meget fokus på hygiejne. Til hverdag er vi opmærksomme på, at børnene jævnligt får vasket hænder med sæbe. Vi forsøger med jævne mellemrum at få vasket legetøj, betræk på puder osv. Vi kan dog ikke helt undgå, at smitten kan brede sig blandt børn og voksne. Vi vil gerne bede jer forældre om at hjælpe os med at undgå smittekilderne, ved at være opmærksomme på, når jeres børn er utilpasse eller syge. Børn behøver ikke at have feber for at være syge. Vi vil opfordre jer til, at børnene er helt raske, når de kommer igen i børnehaven. Vi ringer til jer, når vi oplever at jeres barn er utilpas eller dårligt og snakker med jer om det. Det er vigtigt, at vi får en god dialog omkring jeres syge barn.
Her kan I læse Sundhedsstyrelsens pjece vedr. børn og sygdomme i daginstitutioner
Kun i tilfælde af at barnet lider at en kronisk sygdom, må personalet uddele medicin. I disse tilfælde skal I udfylde et oplysningsskema vedr. medicin på Vejle Kommunes hjemmeside. Skemaet skal udfyldes før medicinen afleveres i institutionen, hvorefter skemaet sendes automatisk direkte til os i institutionen. Gå direkte til oplysningsskemaet her
-
Stamkort Aula
Det er meget vigtigt, at I fra starten får udfyldt stamkortet på AULA, så vi til hver en tid kan komme i kontakt med jer/netværk. Se vejledning til AULA her på hjemmesiden.
Når I kommer om morgenen er det også vigtigt, at I får tjekket jeres barn ind på AULA skærmen i fællesrummet eller ved hovedindgangen. Angiv tidspunkt for, hvornår og af hvem jeres barn bliver hentet. Husk også igen om eftermiddagen at tjekke jeres barn ud og sig farvel sammen med dit barn. Det er vigtigt for os at være opdaterede med antal børn i tilfælde af brand eller andre akutte situationer.
I kan ligeledes gå ind på AULA appen hjemmefra på egen computer, tablet eller telefon hvor I her både kan melde fri- og sygedage, se billeder, skrive beskeder, se beskeder fra institutionen, opdatere barnets stamkort ect. -
Fødselsdage - fælles fødselsdag i børnehaven
Den sidste fredag i hver måned, afholdes der fælles fødselsdag i børnehaven, for de børn, som har haft fødselsdag den pågældende måned. Fødselsdagsbørnene har midt på måneden været samlet til valgkortsaktiviteten ”Fødselsdag”. Ved dette valgkort holder man ”møde” om, hvad menuen skal være til fællesfødselsdagen. Børnene må vælge to retter og skal på demokratisk vis, forsøge at blive enige om en menu som alle fødselarerne kan lide. Efterfølgende går de i køkkenet og bestiller maden og her aftales også, hvad børnene selv kan deltage i af fremstillingen. Typisk vil fødselarerne den fredag fødselsdagen afholdes, hjælpe køkkenet med at ordne grønt til maden, evt. bage/pynte kage eller skære frugt til frugtsalat. Børnene skal ikke have noget med til at dele ud, vi sørger for det hele.
Fødselsdagsfesten afholdes gruppevis samme dag, hvor månedens fødselarer fejres med sang og gaver med efterfølgende fødselsdagsmiddag. Fællesfødselsdagen er en dejlig tradition som alle børn og voksne nyder at være en del af. -
Gruppeopdelingen
Børnene er tilknyttet faste grupper men børnehaven er funktionsopdelt i indretningen. Dvs at hvert grupperum har en funktion.
Børnehavegrupperne er fordelt på følgende måde:
Jægerne 3-5 år - har grupperum i Akvarie/spille-rummet
Hyrderne 3-5 år - har grupperum i SalenBjergbestigerne 3-5 år - har grupperum ved siden af biblioteket
Pionererne 5-6 år - er førskolegruppen og har grupperum i Skoleværkstedet.